• English
  • FaceBook Instagram
Espresso
  • Stenmaterial
  • Bornholmsgranit
  • Produkter
  • Referenser
  • Samarbetspartner
  • Om ZURFACE
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Vision och värdegrund
  • Särskilda villkor
  • Code of Conduct
  • Publikationer
  • Du är här:
  • Startsida
  • / Om ZURFACE
  • / Särskilda villkor
  • Du är här:
  • Om ZURFACE

Särskilda villkor

 

Läs våra försäljnings och leveransvillkor eller ladda ner dem här

 


Följande särskilda försäljnings- och leveransvillkor gäller för samtliga produkter levererade av ZURFACE Sweden AB, 559167-8387 (nedan kallad ”Säljaren”) till tredje man (nedan kallad ”Köparen”). Eventuella avvikelser från dessa särskilda villkor är inte giltiga mellan parterna, såvida inte Säljaren skriftligen har accepterat avvikelsen.

 

1. Anbud och orderbekräftelse

Anbud från Säljaren är giltigt i 14 arbetsdagar från dess upprättande under förutsättning att produkten finns på lager hos Säljaren. För det fall offererad produkt inte finns på lager hos Säljaren när Köparen accepterar anbudet ska parterna överenskomma om justerad leveransdag. Anbudet ska i övrigt gälla oförändrat.

Så snart Säljaren mottagit skriftlig accept från Köparen ska Säljaren upprätta och översända skriftlig orderbekräftelse till Köparen.

Parternas överenskommelse avseende leverans regleras i följande handlingar (kallas nedan gemensamt ”Avtalet”):

Orderbekräftelse

Särskilda villkor

ABM07

Vid eventuella motstridigheter i innehållet i de olika avtalshandlingarna ska dessa gälla i den inbördes ordning som anges ovan.

 

2. Specialprodukt

Produkt som inte kontinuerligt lagerförs av Säljaren utgör en specialprodukt. Köparen ska vid beställning av specialprodukt leverera underlag i form av ritning eller annan specifikation som tydligt visar mått och detaljer avseende specialprodukten.

Produktion av specialprodukt påbörjas först när Köparen skriftligt accepterat orderbekräftelsen samt bekräftat att ritningar och andra underlag är korrekta. Leveransdag beräknas från den dag produktion av specialprodukt påbörjas.

Säljaren äger rätt att justera priset avseende specialprodukt för det fall ändring sker i förhållande till det underlag som anbud baserats på och sådan ändring inte beror på Säljaren.

 

3. Pris, mängd och toleranser

Priset för produkt framgår av orderbekräftelsen. Alla angivna priser är exklusive mervärdesskatt, andra offentliga skatter och avgifter, samt transport- och förpackningskostnader, om inte annat anges i orderbekräftelsen.

För det fall fakturering av produkt (såväl enstaka som samtliga i orderbekräftelse angivna produkter) sker 12 månader eller mer från den dag Köparen accepterat orderbekräftelsen ska priset justeras genom att multipliceras med kvoten av Entreprenadindex E84 för den månad då faktura ställs ut och E84 för den månad orderbekräftelse upprättades. (offererat pris x E84fakturamånad / E84ordebekräftelsemånad. Två decimaler tillämpas.)

För det fall Säljarens underleverantörer höjer sina priser efter det att orderbekräftelsen har accepterats av Köparen och underleverantörens prishöjningar påverkar priset på produkt ska Säljaren äga rätt att justera priset i motsvarande mån.

Pris för produkter där underleverantören och/eller speditör debiterar Säljaren i annan valuta än SEK är föremål för valutajustering. Baskurs är riksbankens valutakurs i SEK för den aktuella valutan per datum för orderbekräftelsen upprättande. Justering ska ske om skillnaden är +5% och >500kr eller -7,5% och >500kr. ((Faktureringsdagens kurs - Baskurs) / Baskurs) = Skillnad i %. Två decimaler tillämpas).

Köparen är medveten om att de naturstensprodukter som levereras av Säljaren kan variera i färg och struktur. Köparen accepterar färg och strukturella avvikelser, som är naturliga för all typ av natursten, jämfört med ev. prover och referensobjekt som Köparen tagit del av. Avvikelser avseende utseende och struktur, tex. sandhål, kvartsränder, porösa ytor eller koncentrationer av mineralansamlingar, är inte reklamationsgrundande. Köparen måste också acceptera reparationer av naturliga defekter som uppstår genom ytbehandling och kantbehandling, förutsatt att reparationen utförs professionellt av Säljaren eller den Säljaren anlitar.

Om inget är angivet i orderbekräftelsen så levereras produkter enligt standard i SS-EN1341:2012, SS-EN1342:2012 eller SS-EN1343:2012.

 

4. Betalningsvillkor

Faktura förfaller till betalning 30 dagar från dess utställande. Faktura ska ställas ut i samband med att produkt finns redo för avhämtning hos Säljaren eller vid leverans till Köparen. Om leverans senareläggs på grund av omständighet som Köparen råder över ska faktura ställas ut den dag som leverans skulle ha skett.

Om Köparens betalningsförmåga försämras efter att Köparen godkänt anbudet, men före produktionsstart eller leverans, har Säljaren rätt att kräva betalning av hela eller del av priset innan leverans eller produktionsstart.

Om Köparen inte betalar faktura i utsatt tid eller på begäran, har Säljaren inte skyldighet att utföra leveransen eller kommande leveranser.

Vid försenad betalning har Säljaren rätt att debitera ränta i enlighet med räntelagen (1975:635) samt en förseningsavgift på 295 kr. Därutöver har Säljaren rätt att, efter eget val, häva Avtalet och kräva ersättning av förlust.

Faktura skickas via e-post om inget annat är avtalat. För pappersfaktura debiteras Köparen en fakturaavgift om 100 kronor.

Fordran preskriberas i enlighet med bestämmelserna i preskriptionslagen (1981:130).

 

5. Äganderätt

Produkt förblir Säljarens egendom till dess den blivit fullt betald (inkl. eventuell ränta), i den utsträckning som sådant äganderättsförbehåll är giltigt.

 

6. Leverans

Produkter ska levereras i enlighet med leveransbestämmelserna i orderbekräftelsen. Angiven leveransklausul återfinns i dess helhet i ”Leveransklausuler för Byggbranschen 2008”.

Leveransdag angiven i orderbekräftelsen ska betraktas som beräknad leveransdag. Säljaren ska informera Köparen om exakt leveransdag senast fem arbetsdagar innan leverans. Köparen är förpliktad att möjliggöra mottagande eller hämtning av produkt på leveransdagen. Om mottagande eller hämtning av produkt inte kan ske på leveransdagen ska produkt förvaras på Säljarens lager, enligt punkt 7 nedan.

Säljaren förbehåller sig rätten att delleverera produkter som omfattas av samma orderbekräftelse. Om Säljaren dellevererar ska Säljaren informera Köparen om leveransdag för varje enskild leverans senast fem arbetsdagar innan leverans.

Försenas leverans (hel- eller delleverans såsom tillämpligt) med mer än tio arbetsdagar och Säljaren inte har informerat Köparen om sådan försening senast fem arbetsdagar innan beräknad leveransdag ska Köparen erhålla vite motsvarande ett belopp om 2% av priset för de produkter som omfattas av den försenade leveransen per påbörjad vecka som leveransen är försenad, dock maximalt fem veckor. Vitet ska beräknas från leveransdagen för den försenade leveransen. För att Köparens ska äga rätt att erhålla vite ska denne begära vite senast fem arbetsdagar efter att Köparen erhållit kännedom om förseningen. Vite ska dock inte utgå för det fall Säljaren kan visa att förseningen berodde på omständighet som Säljaren inte råder över.

Säljarens ansvar för försening är begränsat till vad som stadgas i denna punkt 6, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.


7. Lagerhyra

Köparen har en veckas avgiftsfri lagring av beställda produkter på Säljarens lager, räknat från leveransdatum, därefter utgår lagerhyra per påbörjad vecka enligt tabellen nedan. Lagerhyra faktureras efter att produkt lämnat Säljarens lager.

 

Vecka 2-8 >8
Kr/pall/vecka 30 60

 

8. Reklamation

Köparens ska omedelbart efter avhämtande/mottagande av produkt noga granska dess kvalitet och kvantitet. Om Köparen anser att produkt är felaktig ska Köparen omedelbart och senast inom fem arbetsdagar från leverans och innan montering av produkt påbörjas avge skriftlig reklamation till Säljaren. Reklamationen ska vara utförlig och innehålla en beskrivning av felet, dess omfattning samt bilddokumentation av påstådda felaktigheter. Om Köparen inte överlämnar skriftlig reklamation inom den angivna tidsfristen, förlorar Köparen sin rätt att kräva ersättning för fel. Vid avgiven reklamation får produkt inte användas före det att Säljaren har fått möjlighet att undersöka produkten med anledning av den påstådda bristen, utan att Köparen förlorar sin rätt till ersättning.

För det fall Säljaren konstaterar att produkt är felaktig, är Säljaren berättigad till följande alternativ:

  1. reducera priset för den felaktiga produkten, dock begränsat till den mängd som fastställts vara behäftad med fel, med högst 10%; eller
  2. erbjuda Köparen ersättningsprodukt. Ny leverans sker på samma villkor som ursprunglig leverans. Leverans sker emellertid på Säljarens bekostnad och risk, om inte annat avtalas.

Köparen kan inte påkalla försening med anledning av ersättningsproduktens leverans.

Köparen är skyldig att under alla omständigheter begränsa sin skada för det fall Köparen anser att produkt är felaktig.

 

9. Återköp

Produkter får endast returneras efter skriftlig överenskommelse mellan parterna. Om ett sådant skriftligt avtal ingås gäller följande:

  1. Produkterna ska returneras oanvända i oklanderligt skick och i originalemballage. Pallade varor ska förbli pallade. För löslastade varor debiteras Köparen eventuella kostnader för sortering och bortskaffande av grus och jord i samband med mottagande av produkt.
  2. Begagnade och/eller specialtillverkade varor får inte returneras.
  3. Vid återköp återbetalas 70% av det ursprungliga priset.
  4. Returtransport bekostas av Köparen och ska utföras skyndsamt, dock senast två veckor efter att skriftligt avtal undertecknats.

Deponiavgift om 400 kr/ton debiteras Köparen för returer som inte fyller kraven om återköp.

 

10. Ansvarsbegränsning

Köparen har rätt till ersättning av Säljaren för skada endast om skadan förorsakats av vårdslöshet från Säljarens sida. Rätten till ersättning omfattar inte ren förmögenhetsskada och inte heller följdskada vid person- och sakskada.

Säljaren ger inga garantier avseende produkt, om inte detta uttryckligen anges i orderbekräftelsen. Om Köparen har köpt produkten för att sälja denna vidare kan Säljaren aldrig hållas ansvarig för fel eller försening gentemot tredje man eller blir ersättningsskyldig för skada som uppkommer på grund av Köparens vidareförsäljning.

Säljarens ansvar kan aldrig överstiga belopp som motsvarar det överenskomna priset. Köparen är endast berättigad till ersättning för skada som Köparen kan visa har uppstått för Köparen.

Säljaren ansvarar för tvingande produktansvar i enlighet med bestämmelserna i produktansvarslagen (1992:18). Säljaren avsäger sig från produktansvar i alla övriga avseenden. Köparen ska hålla Säljaren skadefri i den mån Säljaren hålls ansvarig gentemot tredje man för skada som Säljaren enligt ovan inte är ansvarar för.

 

11. Force Majeure

Part ska vara fri från ansvar för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse, fel eller försening om fullgörandet väsentligen försvårats av omständigheter som parten inte kunnat påverka och vid tidpunkten för upprättande av orderbekräftelsen inte förutsett (force majeure).

Force majeure föreligger t.ex. i händelse av naturkatastrofer, krig, upplopp, civil olydnad, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser i större omfattning, sabotage, valutarestriktioner, statliga ingrepp, brand, strejker, lockout, export/importförbud, brist på varor, restriktioner av drivmedel, brist på transporter, uteblivna leveranser från underleverantörer eller förseningar med sådana leveranser på grund av omständighet som anges ovan.

Om leverans tillfälligt förhindras på grund av force majeure ska leveransen skjutas upp under en period som motsvarar den tid force majeure föreligger samt en med hänsyn till omständigheterna rimlig ytterligare period.

 

12. Tvist

Tvister som uppstår i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC).

Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare.

Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm och språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.


Menu

  • Vision och värdegrund
  • Särskilda villkor
  • Code of Conduct
  • Publikationer
<!--@ParagraphImageText-->

Kontakt

Tel: 010 - 207 17 07
E-post: mail@zurface.se

     Kontor & Adress

     ZURFACE SWEDEN
     Albybergsringen 1
     137 69 HANINGE

PRODUKTER

Exteriör

Fasad

Interiör

Organisationsnummer
559167-8387

ZURFACE DK

Vårt miljöarbete

Villkor

 

Log ind

Log ind

Hjælp: Glemt adgangskode?

 Få en konto

  •  Bestil varer hurtigt via varenumre
  •  Gem varer på favoritlister
  •  Genbestil varer hurtigt
  •  Se din ordrehistorik

Bemærk! Kun autoriserede Lighthouse-forhandlere kan få en konto. Som privatperson kan du købe vores produkter hos din nærmeste forhandler.

Få en konto

Zurface Sweden använder cookies. Genom att använda vår hemsida och dess innehåll accepterar du vår användning av cookies. Vill du inte använda cookies kan du ändra inställningarna i din webbläsare för denna webbplats. brug af cookies OK